Counter-Strike: Evoluce 1/2
1.6 je dnes nejhranější verzí Counter-Strike. Ale než se vývoj módu vůbec posunul od už dávno zapomenuté BETA verze po tu současnou, uplynulo mnoho času a hra prodělala četné změny. Následující dvoudílný článek by Vám měl přiblížit minulost a vznik této nesmrtelné hry. V prvním díle nahlédneme do okénka všech BETA verzí.
V roce 1998 vypouští Sierra Studios vědecko-fanstastickou střílečku Half-Life, kterou vyvinula společnost Valve. Hra běží na upraveném grafickém enginu série Quake a ihned zaznamenává masivní úspěch. Skvělý engine a široká základna fanoušků dala podnět pro vytvoření různých modifikací této hry. Counter-Strike mají na svědomí Kanaďan Minh ''Gooseman'' Lee a americký vývojář říkající si ''Cliffe''. Na poli produkce herních módů to už tenkrát byli ostřílenou dvojicí, mezi jejich počiny se řadí multiplayerové akce běžící na enginu Quake a Quake II.
BETA 1.0
Úplně první verze Counter-Strike spatřila světlo světa 19. června 1999. Podle očekávání byla prvotní freeware verze plná chyb a stabilita serverů nedala spát ani těm nejotrlejším hráčům. Mapy byly pouze 4 (cs_siege, cs_mansion, cs_wpndepot, cs_prison), umožňovaly hraní jen jednoho módu a velikostí nijak nepřipomínaly ty dnešní. Zbraně se chovaly podivně, ale zato jejich arzenál byl docela slušný - ve srovnání s 1.6 chyběl třeba nůž, nebo AK-47.
modely betaverze 1.0
BETA 1.1
O osm dní později, tedy 27. června 1999, se na povrch dostává upravená verze 1.1. Tvůrcům se konečně podařilo vyřešit nestabilitu hry a náhodné ubývaní HP, AP, nebo peněz. Přibyly další dvě mapy (cs_assault, cs_desert) a správci serverů nyní také mohli používat nastavení "mp_friendlyfire". Mezi zbraně nic nového nepřibylo, avšak Glock se dočkal sekundární (burst) střelby.
BETA 1.9
20. července byla vydána verze označena vysokým indexem 1.9, ale záhy byla přejmenována na 1.2. Nejednalo se o žádný velký update, pouze o kosmetické úpravy prostředí, střelby za pohybu, nebo účinnosti armoru. Adminům byla poskytnuta možnost vykopávat hráče ze serveru.
BETA 2.0
13. srpen 1999. Oproti předešlé verzi se jednalo o hrubý zásah do hry. Zbraňový arzenál byl obohacen o zbraně Sig SG-552 Commando, AK-47 a Desert Eagle. M4 a USP byly obohaceny tlumičem (karabina měla do té doby optický zoom, který nijak něměnil vlastnosti zbraně). Nových map se mód v této verzi nedočkal. Přibyl ale scoreboard (ve stejné podobě jak ho známe dnes) a grafická časomíra. Hráč si také mohl zakoupit nightvision.
BETA 2.1
Vývojáři se opravdu činili, když už po čtyřech dnech (17. srpen 1999) tu máme další novinky a fixy. Jednalo se úpravu mapy cs_assault, nebo pokud jste hráli zrovna mapu cs_alley, tak jste se už nemuseli bát, že Vás ''něco'' zabije hned po spawnu. Dále nám například slevnilo AK-47.
Main Menu BETA verzí
BETA 3.0
Měsíc se neobjevily žádné updaty a tak bylo jasné, že se chystá něco velkého. Volání hráčů po další beta verzi bylo vyslyšeno 14. září 1999. Tento patch opravil problém s nedostatkem munice - řešení spočívalo v přidání nože k základní výbavě hráče. Do šatníku ke kevlaru přibyla i helma a herní komunita se také mohla těšit z flashbangu. Přibyly také nové mapy (cs_tire, cs_militia, cs_hideout, cs_ship) a nově se objevuje vysílačka. Fanoušci hvězdné brány si přišli na své zařazením zbraně P-90 do arzenálu hry.
BETA 3.1
Za dva dny, tedy 16. září 1999 byl vydán opravný patch předešlé verze, který umožňuje nastavit hlasitost efektů, vysílačky a jiných zvukových efektů.
BETA 4.0
Následovala opět delší odmlka, která byla prolomena 5. listopadu 1999. Tento revoluční patch byl opravdu trefou do černého, protože byl do hry přidán nejhranější mód celé hry - de_. Teroristům byla do rukou svěřena bomba a CT mohli nakupovat kombinačky (defusial kit), ovšem pouze pro půlku teamu. K hraní nové modifikace byly vymezeny mapy de_nuke, de_dust a de_prodigy. K flashbangu byl přidán jeho výbušný bratr HE grenade a přibyly dvě nové stříkačky Sig-228 a Steyr Scout. Munice byla rozdělena na primární a sekundární. Došlo také ke stanovení odměny za touch/escort hostage a za explode/defuse bomby. Byl odstraněn tzv. gun running, tj. přetrvávání dropnutých zbraní z předešlého kola do následujícího.
BETA 4.1
Dalších změn se hra dočkala 1. prosince 1999. S tímto patchem přichází vylepšený chat (nikoli voice), dále bylo možné zvednout bombu jiným hráčem, pokud byla dropnuta, nebo ji přemístit, jestliže byla položena mimo plant. Také byla přenastavena základní hodnota doby její exploze a byla stanovena na 35 sekund. U některých zbraní došlo ke snížení jejich účinnosti.
BETA 5.0
Tvůrci nadělovali vánoční dárky už 23. prosince, kdy se rozhodli vydat další z objemnějších updatů hry. Pod stromečkem jsme tak mohli naleznout automatickou brokovnici XM 1014, mapy cs_backalley, de_train, de_progidy a byla předělána legendární de_nuke. Došlo k zlepšení grafické orientace v menu, ale i ve hře samotné. Od tohoto patche už bylo možné pokládat bombu jen ve vymezených prostorách a defusovat už mohli všichni CT, což jim trvalo 10 sekund (s kleštičkami 5 sekund).
BETA 5.1
Tato verze je testovací verze beta 5.2 pro servery.
BETA 5.2
První patch nového milénia vyšel 10. ledna 2000 a nepřináší nikterak zásadní změny. Došlo k úpravě šířky přenosového pásma kamery, což snížilo lagování hry. Zmizela možnost změny nicku pokud jste byli mrtví a tabulka se skórem se konečně dočkala zpřehlednění.
pohled hráče na BETA 5.2
BETA 6.0
O dva měsíce později (10. března 2000) vychází další, již ''šestková'' betaverze Counter-Strike. Podle očekávání byla plná změn a novinek. Do sbírky zbraní byl přídán Ingram MAC-10 a Steyr AUG, novými mapami jsou de_fang a cs_747. Objevují se zde dva nové módy: as_ (assasination - cílem je zavraždit/eskortovat VIP hráče) a es_ (escape - cílem teroristů je uprchnout z mapy, CT se jim v tom snaží zabránit). Tyto modifikace bylo možné hrát na mapách es_jail, es_frantic, as_oilrig a as_riverside. V 5.2 je možné si nastavit zbraň do levé/pravé ruky a poprvé se objevuje i radar.
BETA 6.1
Další betaverze vychází 24. března 2000. Tento patch přinesl update pro serverovou databázi, např. příkaz mp_autoteambalance, který zajišťuje početní rovnováhu obou frakcí.
BETA 6.2
Opět jen změny na serverové úrovni, přidán např. skript mp_tkpunish pro kickování teamkillerů.
BETA 6.5
Smoke grenade, model ''Guerilla Warfare'' a změnu skinů některých zbraní přinesl beta patch 6.5 8. června 2000. Jako nové mapy se představují de_cbble, de_aztec, as_tundra a cs_italy. Novinkou je také vote systém.
BETA 6.6
Tento patch omezil počet cheaterů, díky skriptům, které byly schopny rozpoznat v té době všechny známé externí programy a aplikace. Do hry byla také přidána funkce timeleft.
BETA 6.7
Update 6.6, byl posílen anti-cheat .
BETA 7.0
Rozsáhlé změny tohoto patche vydaného 26. srpna 2000 umožnily rozvoj hraní BETA CS i v ČR a SR. Do inventáře hry byly přidány Dual Berrets a v módu as_ mohl mít VIP pouze USP s upravenou kapacitou munice. Jako nové se ukázaly mapy cs_office, as_highrise, cs_arabstreets, de_vegas a také testovací mapa de_jeepathon2000, kde bylo možné ovládat vozidlo. Další zásadní změnou bylo přidání grafického menu hry (new menus type).
scoreboard na de_aztec, jedna z posledních betaverzí
BETA 7.1
Poslední betaverze byla vydána 13. září 2000 a nesla označení 7.1. Víceméně nic nového nepřinesla pouze opravovala chyby na mapách de_vegas, cs_arabstreets a de_train. Na straně serveru se dalo nastavit množství a trvání hracích kol pomocí proměnných "mp_maxrounds" a "mp_timelimit". Ale přece jenom malá inovace postihla nůž, který byl graficky předělán a vybaven sekundárním útokem.
takto vypadala hra těsně před ukončením testovacích verzí
Takže v prvním díle jsme si shrnuli, jak CS vypadalo během vývoje BETA verzí a jeho příprav na oficiální spuštění. V dalším díle se můžete těšit na ''rozbor'' oficiálních verzí od 1.0 až po současnou 1.6.
pico najs
nice novinka, velmi pekna.najviac sa mi pacilo toto:Tvůrcům se konečně podařilo vyřešit nestabilitu hry a náhodné ubývaní HP, AP, nebo peněz.
pekný článok len tak ďalej :-)
GJ... Tesim sa na druhu cast. ;)
prooser-e děláš velmi dobře a přehledně zpracované novinky. Je to radost číst :D .
Jen tak dál.
opravdu pekna novinka, pekne se to cte a clovek se neco dozvi, jen tak dal, kdysi sem cet clanek o csku od vyvoje 1.0 do 1.6 ale tohle sem opravdu nikde nevidel, fakt dobra prace a uz se tesim na druhej dil...
Predposledný screen, majú tam akúsi peknú latency :)
Inak zaujímavé čítanie. Kedy sa môžeme tešiť na druhú časť?
Co ty si měl v té době za připojení? :D Já hrál jak na dial upu 32 tak na ISDN 128 a s pingem 90-100 sem byl jednu kratší dobu king. :D
V tej dobe som csko nepoznal :D
Pěkně, good job
Pěkná novinka. Chybí mi snad jen zmínka o bance, jinak jepathon potešil, to jsme fetovali nejvic. :D Jumpy z rampy. :D Jen tak dál s kvalitními články proosere.
gj..veľmi pekný a zaujímavý článok :)
všetko najlepšie :)
To není Stewie omg...
fail :D
diky moc :) v piatok sa musime ozrat, vcera a dnes som mal dost uz :-D
Nice článek :) beta verze nepamatuju, začal sem až s 1.3 beta (nebo jak to tehdy bylo). To bejvaly doby :)
hAx: jeepathoon2000 taky pamatuju, to byla vždycky největší sranda, lítat tam s těma autama jak pošuk :-D
tam nemas kedy pribudla de_train...btw sa mi zda alebo na tom obrazku pod vezriou 7.0 ukazuje prostrednik? :D
dík, už jsem ji hodil na své místo k 5.0, možná ž ena jiných webech najedete informace, které se trochu liší... žádné oficiální doklady o tom co kdy vyšlo nejsou, čerpal sem z více zahraničních zdrojů... samozřejmě že kosmetických změn přinesl každý patch haldy, ale vypsat je tu všechny, to byste mě proklínali co jsem to za šulína to tady vypisovat všecko :-) snad jsem vypíchnul to podstatné,znám hodně lidí co si myslí že kvalitní multiplayer přijde jenom tak z ničeho nic a prásk máme najednou toho legendární gamesu :-D
ale newska je skvela, poklona :)
Ten prostředník je možná udělaný přes příkaz "cheer", který v dnešních verzích nefunguje ;)
Hlavne nezapomen, ze vyvoj zakoncily az genialni Gamester.cz herni servery :)
tomu věnuju specialní třetí díl, složím ódu na gamester a natočím dvouhodinový dokument:-)
o Peťovi jak na rotopedu přemýšlí o nových kódech pro portál :D
:D
Tak to mám uplně jiné myšlenky.
Nejhoší to je na začátku, když sotva uběhly 3 minuty a říkám si, jestli se na to nevybodnu a nenechám to na zítra.
Ale po 25ti minutách bych mohl jet třeba hodinu :)
za chvili se budes citit i na Tour de France :D
v barvách gamesteru :-D
Potrebuju ale nejaky tym okolo. Sam to nezvladnu :)
neboj se nic, jdu sestavit dopingový jídelníček
Duska na pravo na velocypede, Bauer v predu na favorite bude tahat tvoj rotoped a Kebab v Adamovom ruchu bude bezat za vami s vodou... vsetko vo farbach gamesteru... to bude krasa...
btw. velmi pekny clanok, nikdy som o cs historii nic necital... nice...
pekny clanok... ja som junak z dediny, o CS ako takom som sa dozvedel asi ked som bolv 9tej triede ZS :) zacal som hrat tak 1.5ku a o Beta verziach som v podstate nevedel nic :) Myslel som si, ze to islo nejak Beta,1.1,1.2... :)
A na tom Tour de France xD co bude mat Kebab sivo-zlto-biely pipik, ked aj on bude v gamestrackych farbach? :D
hezky:)...trosku nostalgie neuskodi:)...beta 7.1 bylo prvni csko co jsem kdy videl:)...nektery predchozi bety byli vcelku mazec koukam:)...
Pekne a poucne "D